Musiken är mitt hem. Det går att vara där i alla lägen i livet. Det finns alltid toner och sånger som passar och hjälper till.
Det är en kanal där jag påminns och förstår något om det viktigaste. Om existensen. Om alltet. Om att vi ingår i en helhet.
Att sjunga är för mig livsnödvändigt. Jag tror det gäller alla, att det ingår i att vara människa. Att vi måste sjunga, dansa, vara i musik för att hålla oss friska och vid liv. Så för mig är musik heligt på jorden. Något som är så känsligt och viktigt att det behöver skyddas och vårdas och ges stor plats.
Musik tröstar, väcker, berör, läker, uppmanar, påminner, ger vila, drar igång, öppnar, omsluter, väcker sorg, men också lycka och kärlek.
Musik är också livsfarligt. Den förändrar.
Jag är rock, soul, etno, vis- och jazzsångerska och skådespelerska med ständig lust att utforska rösten, kroppen och scenrummets uttrycksmöjligheter.
Genom åren har jag varit medlem av en mängd olika band och grupper i olika genrer.
Utbildad på Individuella Musikerlinjen i Scenisk Sång på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg.
Utbildad i både fysisk teater på Larssons Teaterakademi i Gbg och mer traditionell teaterteknik på Teaterverkstan i Stockholm.
Fascinerades tidigt av Roy Harts rösttänkande om att alla människor har många olika röster och gick många kurser i deras regi.
Diverse vidareutbildningar/kurser i sång, regi och ledarskap.
Undersöker sen alla år gränsöverskridande möten där olika genrer och konstellationer ställs mot och med varandra, för att se vad som då uppstår.
Genom åren gjort olika musik och teaterföreställningar på Folkteatern i Göteborg, med Göteborgs Symfoniker och andra symfoniorkestrar, blåsorkestrar, stråkkvartetter, röst- och instrumentalkvartetter, existensiella standupkonstellationer, körer mm. Men också den minsta gruppen, duon, är väldigt fascinerande och utmanande.
En scen kan se ut hur som helst. Alla är olika och jag gillar variation. En stor glamorös scen har sitt, en liten trång sitt. Överallt finns det föreställningslokaler. Teatrar, kyrkor, industrilokaler eller under bar himmel.
Jag har sjungit i kör i hela mitt liv och är medskapare och medlem av Sångensemblen Amanda (pionjär inom begreppet Scenisk Kör) i drygt trettio år. Är med i Konstnärliga Rådet, som ständigt söker nya vägar och uttryck. I många år var jag också en av de två sceniska ledana.
Tillsammans med några i gruppen är jag konstnärlig ledare för Unga Amanda-, som handlar om att ge arvet vidare till nya generationer på nya sätt.
Tillsammans med Jan Kardell driver och skapar jag materialet till bandet ”Fools Without A Map,” en mycket genrebred och gränsöverskridande ensemble (jazz, rock, soul, världsmusik mm) som letar nya experimentella sound och uttryck tillsammans med texter som handlar om allt ifrån existensiella frågor till en varm humanistisk och humoristisk vardagsmagi.
Jag ingår som sångerska i oktetten/projektet ”Song of Songs” tillsammans med ”Trio Samara”, som med en blandning av nykomponerad musik och äldre musik för åtta röster och instrument besjunger kärleken som motstånd och återhämtning för en värld drabbad av krig, rädsla och splittring- Ett enda klot-en enda mänsklighet.
I stråk och röst trion ”Kafferep med Kardemumma” sjunger o pratar jag samt spelar Jag har sjungit i kör i hela mitt liv och är medskapare och medlem av Sångensemblen Amanda (pionjär inom begreppet Scenisk Kör) i snart fyrtio år. Är med i Konstnärliga Rådet, som ständigt söker nya vägar och uttryck. I flera år var jag också en av de två sceniska ledarna. En trio som hyllar kaffet med sånger i olika genrer från när och fjärran.
I kör-Sverige är jag ständigt anlitad att göra sceniska uppsättningar av klassiska verk, göra nyskapande körcollage och workshops. Ibland ingår jag i föreställningarna också som artist.
Jag är ofta anlitad som musikalisk konferencier och spelat in film och TV.
Jag får regelbundet uppdrag att skapa och specialdesigna olika musikföreställningar/events och ofta får jag ansvaret på alla posterna; produktion/regi/artist. De har oftast redan ett tema och min uppgift blir att leta musik texter, musiker ev andra talare eller artister och väva samman till en helhetsupplevelse. Tex upprepade gånger på Uppsalas RiksTeologifestival på deras stora festivalkväll. Ett annat exempel är på GöteborgsOperan, då jag även då fick stå på alla mina ben; artist, musikalisk konferencier, produktionspåhittare och regissör i öppningskvällen av en stor internationell kongress med delegater från hela världen.