Scenisk Kommunikation.
Att nå ut.
Att beröra och beröras.
Genom ett mångårigt pedagogiskt undersökande på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, på GöteborgsOperan, Kultur i Väst, Brunnsbo och Adolf Fredriks Musikklasser, bland landets många körer och ensembler har jag samlat kunskap och erfarenheter. Det har varit i olika Masterclasses i interpretation och Workshops i Scenisk Musikalisk kommunikation. Framförallt genom en unik kärleksfull metod.
"Play music and play theatre" säger man på engelska. Spela, lek! Kreativiteten börjar i leken. Där är det självklart att det finns så många karaktärer, klanger, och uttryck och möjligheter inom varje människa.
Att öppna våra sinnen, göra olika övningar i närvaro, riktning, fokus, lyssning, för sedan stanna upp i Här och Nu. Det finns inte rätt eller fel utan bara olika, när vi börjar undersöka de olika gestaltningsmöjligheterna.
Metoden är mycket enkel och konkret. Man sätter in sången/musiken i specifikt värdeladdade situationer, som om det var på riktigt och utforskar sedan musikens tolkningsmöjligheter. En teatermetod in i musiken.
Galenskapen, stillheten, sprickorna, trösten, sorgen, lyckoruset, förförelsen, rädslan, kärleken, tystnaden, allt låter och har sina specifika sound. Vi känner igen dem och vet precis när vi hör dem.
Det handlar om att sjunga och musicera rakt ur hjärtat och ur våra liv. Där finns allt vi behöver och vill berätta!
Professionella eller nybörjare, opera, musikal, rock eller klassisk musik. Grundtänkandet är detsamma oavsett med vilka typer av genrer musiker, grupp eller orkester jag jobbar med. En människa eller flera hundra.
Att lita på på att människan kan så enormt mycket mer än vi kanske anade. Det gäller bara att locka fram det, ge det sin plats och låta det leva på en scen.
Brene Brown: Styrkan i sårbarhet
Robert Gupta: Musik är medicin, musik är hälsa
Michael Tilson Thomas: Music and emotion through time
Elizabeth Gilbert om att vårda kreativiteten